poniedziałek, 30 stycznia 2017

Gwara Śląska #2


Poznej Ślonsko Godka
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Przyszedł czas na kolejny wpis ze słówkami z gwary śląskiej. Seria świąteczna bardzo Wam się spodobała, znajdziecie ją TUTAJ. Gwara śląska nie jest taka banalna jak się wydaję. Posiada wiele słów ' dziwnych ' w kontekście języka polskiego. Wiele osób odwiedzając Górny Śląsk słysząc gwarę nie potrafi kompletnie nic zrozumieć. Trudno 'ogarnąć' hanysa. Dlatego dzisiaj przyszedł czas na kolejny post z serii PŚG.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
 ▲anwajong - oblewanie nowego mieszkania,
 ▲ beblać - mówić od rzeczy,
 ▲ bery - bajki,
 ▲ binda - bandaż,
 ▲ biglować - prasować,
 ▲ bożyduda - organista,
 ▲ cufal - przypadek,
 ▲ faronić - przeklinać
 ▲ fifrok - brudas
 ▲ kamrat - kolega,
 ▲ kara - taczka,
 ▲ klachać - plotkować,
 ▲ kindermydla - opiekunka do dziecka,
 ▲ małowiela - prawie,
 ▲ mamlok- usta,
 ▲ mazok - beksa,
 ▲ pieśniczka - piosenka,
 ▲ szcziga - czarownica,
 ▲ wichlyrz - kombinator.
Jakie słowo Wam się najbardziej podoba?
Zachęcam do obserwacji bloga, nie pożałujesz ♥

62 komentarze:

  1. Mamy okazję zobaczyć Pani bloga po raz pierwszy, na pewno będziemy zaglądać częściej! ❤️ Zapraszamy Panią i czytelników do wzięcia udziału w konkursie walentynkowym, w którym można wygrać perfumy Carolina Herrera Good Girl, Armani Acqua Di Gio Profumo oraz voucher. Pozdrawiamy! http://wisebears.pl/konkurs-walentynkowy/

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo ciekawie brzmią niektóre wyrazy ;) moim faworytem w tej serii jest "bożyduda" :D
    pozdrawiam
    http://zyciejakpomarancze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mieszkam na śląsku, połowa mojej rodziny "godo", więc większość wyrazów przynajmniej kojarzę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś czuje, że niebawem będę dużo mówić 'Przestań tyle faronić'.
    :D :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Kojarzę jedynie kamrata ;) Mąż koleżanki jest ze Śląska, ale chyba przy nas stara się nie używać gwary :D Jakby zaczął to chyba nikt by go nie zrozumiał :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie się "szcziga" spodobała XD Badziej jednak kojarzy mi się ze strzygą, ale też może być XD

    OdpowiedzUsuń
  7. Pomimo tego, że jestem ze Śląska to nie przepadam za gwarą :P

    Zapraszam na swojego Bloga Sakurakotoo

    OdpowiedzUsuń
  8. Interesujący wpis. Z tych wszystkich wyrazów, tylko dwa byłbym w stanie zrozumieć :)
    zmienicswiat.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. przetłumaczyłam po naszymu prawie wszystkie wyrazy!
    świetny wpis!
    pozdrawiam ze Śląska!
    www.fancycares.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Haha większość znam :D Najśmieszniejsza sytuacja jaką wspominam to jak znajomy nad morzem w sklepie powiedział do ekspedientki: Da mi Pani jakoś taśka i fojercoka :D Jej mina bezcenna :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Faktycznie przydatne, jakbym usłyszałam parę powyższych wyrazów to bym nie widziała o co chodzi :p
    Kindermydla prawie niemiecki.. ;p

    Nie oglądałam tej komedii chociaż kilkakrotnie przewijała mi się przed oczami :) Musze nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  12. hahah fifrok! Przydatne, użyję na pewno przy najbliższej okazji ;>
    Super pomysłowy post, czekam na kolejny z tej serii :)
    Pozdrawiam ;)
    Tak Po Prostu BLOG [klik]
    Dziękuję za odwiedziny :)

    OdpowiedzUsuń
  13. kochom ślunsko godka, sama żech kedyś fest dużo godała, i u mie we famili fest duzo godajo, ale mój Mąż mi nie pozwala mówić po śląsku w domu, bo uważa, że to takie wiejskie jest eh eh eh, a sam jest z Bytomia, a jo ze Zobrza! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha :) coś w tym jest. Pamiętam jak byłam nad morzem wstąpiłam do kiosku kupić gazetę a Pani do mnie ' ooo Pani na pewno ze Sląska jest '. Ponoć mamy coś innego w naszym języku, nawet wtedy gdy się kompletnie nie posługujemy gwarą.

      Usuń
  14. Od dziecka mieszkam na slasku i nie umiem tak mowic, haha.
    Mój blog♡

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawie brzmi słowo kindermydla i beblać.
    Mimo, że jestem ze Śląska to mało słówek znam.
    Przydatny wpis. ;)
    https://odwaznieeprzezzycie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Robiłam kiedyś prezentację na temat śląska, chociaż sama jestem z Północy hah niektóre słowa są naprawdę dziwne :)

    lolliesolies.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Podoba mi się słowo beblać ; d
    Jeśli znajdziesz czas zapraszam do mnie :>
    Pozdrawiam ♥
    http://kinasses.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Jestem z śląska ale jakoś za wiele nie potrafię ;) aż wstyd się przyznać ;o

    przymierzakwm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. fajny pomysł z tymi słówkami ja mieszka w całkiem innej części Polski i dla mnie to mega ciekawe
    Obserwuje i zapraszam do mnie

    mademoiselleshirley.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie przepadam za gwarą śląską niestety :<
    i gratuluję kochana wygranej z Rabble! :D należało Ci się

    OdpowiedzUsuń
  21. szcziga i fifrok dobrze znam - i u mnie rodzina tego używa, chociaż w naszym rejonie zero gwar czy nawet slangu :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Fifrok już kiedyś słyszałam :D

    kmmbffl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  23. Kindermydla i wichlyrz jakoś wpadły mi w oko :D. Pozdrawiam! /Klaudia
    Byłoby miło gdybyś zajrzała NASZ BLOG ♥

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetny pomysł na post, sama jestem z Górnego Śląska i nawet ja czasami mam trudności w zrozumieniu np mojego dziadka :)
    Pozdrawiam!

    ab-photographs.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Świetny blog ! Trzymam kciuki !
    Zapraszam również do mnie :))
    https://claudiatysia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Ooo super! Zawsze podobała mi się śląska gwara :) buziaki

    nicoolsblog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. świetny i mega ciekawy post! a my prawie ze śląska bo z małopolski więc czasami słyszymy pare z tych słów:*

    Pozdrawiamy cieplutko,
    www.twinslife.pl (klik)

    OdpowiedzUsuń
  28. Niby też polski, ale jakby się słuchało zupełnie innego języka! ;D

    OdpowiedzUsuń
  29. cufal xD zabawne slowo hehehe fajny jezyk ale trudny do nauczenia :P Pozdrawiam i zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Bardzo ciekawy wpis :) dodaję do obserwowanych i zapraszam do mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Biglować i fifrok, takie śmieszne słowa hehe :)
    Pozdrawiam, shikatemeku.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  32. Uwielbiam tego typu posty, można sporo się dowiedzieć :D Najbardziej zaskoczyło mnie "fifrok - brudas" :D
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  33. nie które znam, albo podobne są do mojej gwary :)

    by-klaudiaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  34. Hahah, fifrok, świetne słówko! :) Świetny słownik, bardzo podoba mi sie pomysł. :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Najbardziej spodobało mi się słowo beblać haha
    Naprawdę oryginalny pomysł na posta

    http://youthinkpositive.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  36. Fajna jest ta gwara, haha :D
    http://treamicii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  37. Kindermydla rządzi! Jejku, śląska gwara to naprawdę coś niesamowitego :)

    VLEKSVNDRV

    OdpowiedzUsuń
  38. Mam znajoma która gada w gwarze :) Jest bardzo ciekawa.
    Gingerheadlife.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  39. Ciekawe i zupełnie nieznane mi słowa. ;) No, może poza kamratem. :)
    Masz fajną stronę. Zostaję u Ciebie na dłużej.

    Pozdrawiam ♥
    Włosowe Inspiracje

    OdpowiedzUsuń
  40. Bożyduda! Padłam. Uwielbiam gwarę śląską ale chyba najbardziej góralską. ;)
    przewrotowiec.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  41. Mimo, że jestem ze śląska to połowy tych zwrotów nie kojarzyłam a kindermydla wygrała! :D uwielbiam słuchać godki ślonskiej! Jakoś mnie bawi i od razu mam lepszy humor;)
    http://ingenuity-charm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  42. Hah, większości tych słów nawet nie kojarzyłam! :D Wcześniej chyba znałam jedynie to słynne "idę na pole"! Czekam na więcej takich nowinek ♥
    Pozdrawiam,
    galantyka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  43. Ojejku jaka ja jestem zacofana nic prawie nie wiedziałam :D
    Mało brakuje mi do 130 obserwatorów. Pomożesz?
    Cudny masz blog- będę wpadać częściej
    Obserwuje- Czekam na kolejne posty !!!
    Zapraszam do mnie -klik

    OdpowiedzUsuń
  44. W sumie to chciałabym umieć mówić śląską gwarą :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Bożyduda i kindermydla najbardziej mi się podobają :D Hah , fajnie brzmią :)
    Mój blog - Klik

    OdpowiedzUsuń
  46. określenie bajek jest bardzo fajne ,kojarzy mi się z angielskim berry :D

    zwyczajnaminika.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  47. Beblanie nie jest mi obce haha

    Zapraszam do mnie. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zostawisz po sobie ślad w postaci obserwacji oraz komentarza. ☺ normalbutdidnot.blogspot.com (click)

    OdpowiedzUsuń
  48. Jestem ze śląska i znam niektóre słowa, ale niektóre sa dla mnie nowością. :D

    OdpowiedzUsuń
  49. Cute photos :)
    I follow you blog, can you check mine?
    www.prettyinpinkmc.blogspot.pt

    OdpowiedzUsuń

Snow-Falling-Effect Snow-Falling-Effect