sobota, 10 grudnia 2016

Blogmas #3


Gwara Śląska
 Edycja świąteczna
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Gwara śląska zawiera wiele słów odmiennych od polskich. Czasem zdarza się, że osoby z innych województw po prostu nie rozumieją hanysów. Dlatego dzisiaj przychodzę do Was ze świątecznymi słowami po śląsku. Pojawią się rzeczy; produkty bez których moje święta się nie obejdą jak agelizna czy goik.
Poznej Ślonsko Godka
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 🎄wilijo - wigilia                                                             
 🎄goik- choinka
 🎄pieczki - suszone owoce
 🎄mikuś - mikołaj
 🎄apfelstrudel - jabłecznik
 🎄afelizna - pomarańcza
 🎄betlyjka - stajenka betlejemska
 🎄cymt - cynamon
 🎄dzieciOntko- podarunek pod choinkę
 🎄futermylok - piernik
 🎄jedla - jodła
 🎄makron - kokos
 🎄mandle - migdały
 🎄maszka - kokardka
 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


83 komentarze:

  1. Ciekawe :) Nigdy nie słyszałam tych nazw

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie poznać choć część tej gwary :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Futermylok najlepsze ;) Mąż koleżanki jest ze Śląska, więc czasami sobie godomy (czy jakoś tak :D)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawe :) zawsze warto nauczyć się czegoś nowego,:)
    Pozdrawiam Niecoinna

    OdpowiedzUsuń
  5. miałam w liceum koleżankę, która pochodziła ze Śląska :) gwarą zwykle się nie posługiwała, ale czasem w ramach ciekawostki mówiła mi jak na daną rzecz mówi się po śląsku :D niektóre wyrażenia brzmią ciekawie :D a z tych, które tu zaprezentowałaś najbardziej spodobał mi się futermylok :D
    pozdrawiam
    www.zyciejakpomarancze.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Wooow O.O
    xoxo,
    Proszę o klikanie w linki:
    http://xiyavalentina.blogspot.com/2016/12/beautiful-lady-autumn-gamiss.html

    OdpowiedzUsuń
  7. To jest chyba pierwszy post świąteczny, który przeczytałam z takim zdziwieniem :) Nigdy nie słyszałam żeby ktoś tłumaczył gwarę na blogu, pomysł świetny!

    Może wpadniesz na chwilkę dzieciństwa? :) Disney on Ice

    Pozdrawiam cieplutko
    Julka lub halfJulka
    jak kto woli

    OdpowiedzUsuń
  8. Hah no ja ich nigdy nie rozumiem, do śląska w sumie daleko nie mam ^^
    Super pomysł na post!

    Pozdrawiam ;)
    Tak Po Prostu BLOG [klik]
    Dziękuję za odwiedziny :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Futermylok... genialne xD Chociaż ja i tak uwielbiam też naszą, poznańską gwarę :D I moje ulubione... zachachmyncić ^^

    OdpowiedzUsuń
  10. Pierwszy raz się spotykam z takim postem. Pozdrawiam cieplutko :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  11. pierwszy raz widzę takie słowa, haha
    best-frieend.blogspot.com zapraszam do siebie! ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo fajny pomysł na post! A nawet bardzo przydatny jak jedzie się do rodziny na południe hahah

    Zapraszam!
    https://luxjulia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. W tym roku mam spędzić święta z rodziną ze Śląska. Zawsze jak u nas jesteśmy podrzucają nam jakieś słówka, które brzmią dla nas jak chiński. Może tym razem uda mi się ich zagiąć ^^ Pozdrawiam ;)

    pannanikt001.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. mikuś haha :D

    Zapraszam :
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Hahah bardzo zabawny post :)
    Zdjęcia cudne *-*
    moze obs za obs ? jesli tak zacznij i zawiadom na moim blogu :) anishia0144.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Gwara to fajny przypadek mowy, mimo, że ktoś zza granicy uczył by się Polskiego to gwary nie pojmie :D Heh. Fajny taki mini słowniczek :D
    Mój blog ♥ Serdecznie zapraszam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, gwara nie należy do łatwych spraw :( inaczej jest kiedy ktoś od dziecka z nią obcuje.

      Usuń
  17. Moja intuicja językowa niestety nie działa w przypadku gwary śląskiej i niewielu znaczeń wymienionych przez Ciebie słów byłam w stanie się domyślić. Świetny pomysł na post. :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  18. Miałam kiedyś pluszaka mikołaja- Mikusia którego wszędzie ze sobą nosiłam :') Potem niestety umarł śmiercią rozprutą ale cóż. Nie wiedziałam ,że jego imię wywodzi się z gwary Śląskiej. Specyficzne słowa ale ja lubię taki klimat :) iobiektywwsercu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Też jestem ze śląska. Lubię to że mimo tego że jesteśmy Polakami to mamy coś swojego i niepowtarzalnego czego reszta nie rozumie

    http://owszystkimslowkillka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawe zdjęcia i świetnie wyglądasz!~

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Nigdy nie byłam na Śląsku :( Podoba mi się gwara :)

    OdpowiedzUsuń
  22. jakie miejsce śląska, taka gwara :D u nas na przykład mówi się zupełnie inaczej :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Ojej, jestem zaskoczona! :D Świetny post, lubię czytać o gwarach! :D
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  24. Fajny post, podoba mi się to jak piszesz. Urzekł mnie efekt spadających śnieżynek oraz ostatnie zdjęcie. Świetny blog!
    http://shizuko-ai.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam gwarę śląską!

    Pozdrawiam Wiktoria z bloga Book Written Rose. Zapraszam ❤

    OdpowiedzUsuń
  26. swietny pomysl na post, bardzo oryginalny! :D

    OdpowiedzUsuń
  27. zakochałęm się w tych reniferkach i klimacie na Twoim blogu :)
    Obserwuję

    OdpowiedzUsuń
  28. Maszka haha ale to słodko brzmi.
    Obserwuje i zapraszamcchttp://znak-interpunkcyjny.blogspot.co.at/

    OdpowiedzUsuń
  29. Zabawne zdjęcie to z innej perspektywy :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie!

    OdpowiedzUsuń
  30. Moja rodzina mieszka od wielu pokoleń na Górnym Śląsku, a ja gwary... nie znam. Coś tam kojarzę, ale w codziennym życiu jej nie używam. Nawet nie czuję się "hanyską" :P
    Pozdrawiam
    Tutti
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  31. nice post and great blog,
    kisses :)

    http://itsmetijana.blogspot.rs/

    OdpowiedzUsuń
  32. Jakie ciekawe nazwy:D nigdy o nich nie słyszałam:)

    OdpowiedzUsuń
  33. Jeny, świetne te słowa! Dobry pomysł z takim słowniczkiem ;)
    Futermylok <3

    OdpowiedzUsuń
  34. Jakie cudne zdjęcia *.* mega ten słowniczek ;)
    Mój blog-KLIK

    OdpowiedzUsuń
  35. Przez rok mieszkałam na Śląsku, przydałby mi się wówczas taki słowniczek (we wersji rozszerzonej;)

    OdpowiedzUsuń
  36. Ja mieszkam na śląsku, ale śląskiego nie znam zbyt dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Na śląsku nie mieszkam, ale moja prababcia pochodzi ze śląska i do tej pory nie raz mama używa jakiś słów, mina ludzi jak mówisz, ze haziel to ubikacja - bezcenna. Z tego co pamiętam, to prezenty na śląsku przynosi nie mikołaj a dzieciątko - ale na 100% pewna nie jestem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałam to powyżej, że dzieciątko przynosi prezent :)

      Usuń
  38. O! Jaki masz piękny i szalony fryz :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Bardzo fajny post ;)
    http://xthy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  40. Hey!
    I saw your blog and I liked, I am following u now and I hope u can visit my blog and follow me back, great post.
    Kisses ^^

    OdpowiedzUsuń
  41. Ciekawe!
    Niektóre z tych słów nie przypominają siebie i trudno się domyślić co oznaczają :)

    http://live-telepathically.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  42. Adoro conhecer os dialeto de outros países.. :)

    Um beijo,

    www.purestyle.com.br

    OdpowiedzUsuń
  43. Uwielbiam cymt :D Fajne słowo :D I super ten padający śnieg u Ciebie! :D

    OdpowiedzUsuń
  44. wow, brzmi jak inny jezyk hahaha :d


    co powiesz na wspólną obs? ja już i to z ogromną chęcią!
    http://www.justemsi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  45. ¡Hey! I love your blog, I am following you. I hope u could visit my blog and follow me back (-:

    OdpowiedzUsuń
  46. Oo coś nowego! nie słyszałam jeszcze tych słów :)

    zapraszam na bloga o moim życiu: diamentem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  47. Zawsze śmieszy mnie ta gwara śląska, a w szczególności gdy prawdziwy ślązak je wypowiada. :D
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  48. Ciekawe ;)
    http://www.onlydreams.pl

    OdpowiedzUsuń
  49. Jo większość rozumia :D Mieszkam na śląsku, może nie znam idealnie całej gwary, ale większość rozumiem i zdarza mi się samej tak mówić, z automatu ;) Kiedyś krzyczę do chłopaka: weź mi podej ta sipa i śmiatek! a on, że niby co? - no szufelkę i zmiotkę :D

    OdpowiedzUsuń
  50. Mam koleżankę ze Śląska i ona jak do mnie przyjeżdża to czasami zapomina i mówi po śląsku. A ja takie co?
    http://anggeleses.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  51. Gwara śląska jest ciekawa choć ja za bardzo się w niej nie łapie hah :)
    Fajny post
    https://mylifeiswonderful9.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  52. Piękny blog *.*

    Coś czuję,że będę wpadała tu częściej <33

    Co powiesz na wspólną obs ? :)

    http://believeinhimselfx33.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  53. Jejku jakby ktos mowil do mnie slaska gwara pewnie nic bym nie zrozumiala! Kilka rzeczy jest "logicznych" ale za to kokos.. jejku no bylabym pewna ze ktos chce makaron, haha!

    Versjada
    Youtube

    OdpowiedzUsuń
  54. Pierwszy raz spotykam się z takim postem. :D Bardzo oryginalnie. I świetne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  55. U mnie na opolszczyźnie też używają gwary śląskiej ale nic z tego nie rozumiem :D jakoś nie podoba mi się ona...

    Fajne fotki!

    OdpowiedzUsuń
  56. Jadę odwiedzić rodzinę na śląsku w te święta. Mieszkają przy granicy Słowacji i tak ostrej gwary tam nie mają. :P Ale ciekawa jestem czy kiedy użyje jednego z tych słów to czy zrozumieją. XD

    Oczy Outsidera blog
    Zareklamuj swojego bloga

    OdpowiedzUsuń
  57. Ja również pochodzę ze śląska! Bez niektórych z twoich wymienionych słów nie może się u mnie obejść w święta :D Do mnie od zawsze przychodzi Dzieciątko, a nie Mikołaj :)

    Pozdrawiam i zapraszam do mnie! UNREALIZABLE

    OdpowiedzUsuń
  58. o kurde, zaczęłam czytać z zaciekawieniem i szczerze powiem, gdyby ktoś zaczął do mnie mówić gwarą śląską to za nic w świecie bym tego nie zrozumiała!
    To wygląda jakby był totalnie innym językiem! hahahaha!
    super post!
    zapraszam do siebie : www.pure-heroine-xx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  59. Jeju, gdybym spotkała kogoś, kto używa tej gwary mogłabym zrozumieć zdanie zupełnie na odwrót. Bardzo fajny pomysł z przedstawieniem tych słów :)
    Mój Blog - klik!

    OdpowiedzUsuń
  60. Hi, I follow you :) happy days

    http://gozdeninevinden.blogspot.com.tr/

    OdpowiedzUsuń
  61. Uwielbiam tą gwarę! Czasami mam możliwość rozmawiać z osobą z tamtych terenów i chociaż ona posługuje się poprawną polszczyzną to lubię wypytywać się o to jak się mówi w "ich języku" różne słowa. Nie raz potrafi zaskoczyć! :)
    przewrotowiec.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  62. jakie śmieszne słowa! haha
    ciekawy pomysł na post :)
    Z Mojej Perspektywy

    OdpowiedzUsuń
  63. Nigdy nie słyszałam tej wersji słówek, może dlatego że nie mam nikogo w rodzinie ze śląska. Ciekawe dosyć! Spodobały mi się twoje zdjęcia do wpisu, widać że masz pomysły na przerabianie i chcesz być oryginalna :) Dzięki za komentarz na moim blogu, ja już cię zaobserwowałam, teraz ty ;)
    http://nazywamsiemilena.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  64. ojej jak tu cudnie u ciebie <3
    Obserwuje <3
    http://roksanafashionist.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  65. No cóż, mi do "Ślunska" nie daleko, a mimo to, jedynym słówkiem mi znanym to "wilijo". Moja rodzina pochodzi spod Lwowa, dlatego też, u nas w rodzinie nie posługujemy się tą gwarą.

    Pozdrowionka!
    blackeley.blogspot.com/
    GWIAZDKOWY WYWIAD Z BLOGERKAMI ♥ BLACKELEY.BLOGSPOT.COM

    OdpowiedzUsuń
  66. No i to jest wreszcie coś ciekawego na tych całych Waszych blogmasach! Dzięki za spis słówek. Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń